Українсько-нідерландський проєкт Home(Land) вразив відвідувачів Dutch Design Week

Митці презентували гуні з грибного міцелію та глечики, створені 3D-друком
З 22 по 30 жовтня у Нідерландах відбулась масштабна дизайн-подія Північної Європи. Вже вчетверте Україна взяла участь у Dutch Design Week і цього року втілила вагомий проєкт-дослідження, поєднуючий ремесла з науковими інноваціями.
Українські та нідерландські дизайнери провели спільну виставку Home(Land), яка рефлексує на тему почуття/пошуку дому і туги за ним
Дизайнери обрали два символічні об'єкти: традиційний вівчарський одяг гуню та столовий посуд. Кожух символізує захист від негоди, тепло та затишок, де б ти не був, а посуд нагадує про близьких людей за одним столом. Водночас ці об'єкти можна взяти з собою, як шматочки «дому». Тепла куртка, в яку можна загорнутися в дорозі, та улюблене горнятко, провезене через півсвіту, стають провідниками для емоційних спогадів. Взаємодія з такими речами переносить нас у Home(Land) або створює його там, де ми є.
Даша Цапенко та Марйо ван Шайк осмислили образ традиційного вівчарського одягу за допомогою аутентичних крафтових технік та інноваційних біотехнологій. Серед експонатів Home(Land) можна було побачити не тільки традиційний вовняний виріб, а й гуню з екологічного конопляного волокна, кожух з грибного міцелію, вирощеного на основі відходів конопляного виробництва, моделі, пофарбовані натуральними барвниками, що були видобуті з грибів, а також гуню, фарбовану інгредієнтами борщу. До того ж одна з гунь стала арт-об'єктом: у розрізах її полотна з валяної вовни дизайнерка Марйо ван Шайк помістила зразки насіння. Це рефлексія на тему зруйнованого банку насіння в Харкові, фонд якого був знищений під час війни.
Посуд, зібраний на виставці Home(Land), — це набір історій про Україну, її традиції, інноваційні біоматеріали та наслідки війни. Одна з колекцій глазурована за допомогою солі. Спеціально для проєкту дизайнерка Шарлотта Віссер використала сіль з трьох регіонів України: Криму, Донбасу та західноукраїнських родовищ. Це дизайнерське осмислення соляної кризи та дефіциту, що виник в Україні після анексії Криму та руйнування підприємства «Артемсіль» на Донбасі.

Спільна колекція українки Саші Попруги та нідерландця Стайн Ван Арденне була створена методом 3D-друку з матеріалів природного походження. Вони поєднують крохмаль, рослинний віск та міскантус (багаторічна трав'яна рослина), щоб відтворити традиційні форми та візерунки української кераміки. Інший інноваційний біоматеріал в проєкті — поєднання лігніну та гречаного лушпиння. Посуд з нього створив дизайнер та дослідник Бассе Стіттген. Українська майстриня Оксана Денисевич застосувала традиційну техніку молочіння кераміки, використавши для цього молоко від фермерів з різних кінців України. Ще одна серія ваз була створена дизайнеркою Анною Рябовою з друзків зруйнованих війною будинків.
Час від часу на очах відвідувачів виставки з'являлися сльози, а впливовий нідерландський дизайн-критик Жерун Джунте написав огляд «Розчаровані Dutch Design Week? Український дизайн покаже шлях!», протиставляючи емоційний та осмислений проєкт Home(Land) безпредметним і дещо поверховим роздумам на тему порятунку світу.
Мовою дизайну та через сенсорні відчуття запаху і дотику, кросдисциплінарна команда розповідає історії про тепло і захист, про нове старе, про домашні рецепти та локальні ресурси, сміливо пропонуючи їх застосування у (від)будові майбутнього.


Організатори виставки: Stichting Art-East + Art-West і Narada Foundation.
Куратори: Даша Цапенко та Назар Гресько.
Команда проєкту: Даша Цапенко, Марйо Ван Шайк, Фулко Трефферс, Назар Греcько, Олена Оранська, Оксана Дево.

Вишиванки українського бренду розквітають на тлі мальовничих Карпат

Інтерв'ю із засновницями українського бренду унікальних речей