Біодизайн, цифровий одяг і носиме мистецтво. Ukrainian Fashion Week. Частина 2
Поза подіумом
Майбутнє моди народжується із синергії мистецтва, науки і технологій. Тому кожен сезон Ukrainian Fashion Week стає приводом для міждисциплінарних проєктів. Гості 50-го Українського тижня моди побачили арт-інсталяції, перформанси та цифрові шоу. Чим запам'ятався ювілейний сезон UFW, окрім традиційних показів? Розповідаємо в другій частині нашої добірки.

Випускники приватних fashion-шкіл вирішили не витрачати метри тканин на створення нових колекцій та презентували одяг, який долає обмеження фізичного світу.

Digital Craft: Ukraine in New Postcard
У той час, коли людство мріє про далекі космічні подорожі та одночасно занурюється у віртуальний простір, Ukrainian Fashion Education Group оцифровує національну спадщину. Молоді дизайнери створили 3D-образи, звертаючись до традиційних ремесел різних регіонів України.
Петриківський розпис, вишивання і лозоплетіння, виготовлення дукачів, витинанок і гутного скла — споконвіку українці опановували майстерність прикрашати вбрання та побут, надаючи сакральних сенсів ручній праці.
Із трепетом гортаючи альбоми старих листівок, на яких зображені українці в національному одязі на тлі своїх хат, команда прагне зберегти зв'язок із корінням.
Bio Fashion Lab: Grown Future
UFEG не тільки розвиває напрямок #digital_craft в індустрії моди, а й є першою українською освітньою платформою, що займається біодизайном. Разом із вченими кафедри біотехнології Національного фармацевтичного університету студенти презентували дизайн-лабораторію 21 століття — простір для дослідження потенціалу живих організмів у моді.

Гості Ukrainian Fashion Week побачили арт-об'єкти з комбучі, грибного міцелію та пігментоутворюючих бактерій, які буквально росли протягом усього тижня моди, поки сукні на двометрових манекенах фарбувалися водоростевим розчином. У UFEG впевнені, що настав час залишити обрізки тканин у студіях модельєрів 20 століття і встановити мікроскоп на місце швейної машинки.

PUSHKA DIGITAL SHOW
Студенти Pushka School також нагадують, що майбутнє вже настало. Дизайнери представили колекції у трьох віртуальних локаціях PUSHKA Fashionverse: у Кіберполісі, де за вікном літають автомобілі, а всі будинки створюють футуристичну нескінченність; у Казці — фантазійному лісі, що ховається за високими горами, та на Марсі, де кожен глядач стає гостем космічної бази і навіть може торкнутися зірок.
За допомогою digital-одягу модні бренди сподіваються знизити негативний вплив індустрії моди на навколишнє середовище: жодного виробництва, доставки та пластикових упаковок.
За даними ООН, щороку людство викидає 21 мільярд тонн одягу. Три з п'яти нових речей протягом року опиняться на смітнику. На виробництво однієї пари джинсів іде близько 30 тисяч літрів води — стільки, скільки людина випиває за 7 років. Чи варто жертвувати майбутнім планети заради лайків?
Соціальний арт-перформанс «Що далі?»
Щоб наочно продемонструвати проблему переспоживання, український художник Михайло Деяк створив інсталяцію «What's next?» для фонду «РЯД» під кураторством галеристки Ліки Співаковської. Автор хотів жахнути глядача масштабом речей, які роками можуть лежати в наших шафах. Хоча пам'ятник переспоживанню, скоріше, став головним атракціоном і однією з найпопулярніших фотозон для відвідувачів Українського тижня моди.
Одяг розкладається до 200 років, і в процесі виділяє метан, забруднює ґрунт, ґрунтові води та збільшує обсяг сміттєвих полігонів. Водночас 15% сімей не можуть дозволити собі покупку нового одягу.
Арт-інсталяція Overall x Zigura Art
В іншій частині Мистецького Арсеналу можна було побачити скульптури Микити та Євгена Зігури. Більш того, приміряти зменшені копії їхніх робіт, виконані в бронзі. Бренд арт-одягу Overall представив колаборацію з авторами творів «Глобальне потепління», «Зсув свідомості» та «Колос, який тримає світ», перетворивши скульптури на сережки, підвіски та ремені, вкриті нікелем і позолотою.
Презентація колекції «Paracord»
Фешн-арт дизайнерка Поліна Веллер у колаборації з художницею Марією Куліковською продемонструвала переосмислення мотивів мілітарі, експериментів із фактурами, матеріалами та силуетами: від гілок і камуфляжу до форм парашутів і захисних жилетів.

Як манекени автори встановили скульптури з балістичного мила — матеріалу, що використовують для випробування вогнепальної зброї перед поставкою на конфліктні території по всьому світу. Марія Куліковська створила ці копії власного тіла у 2017 році у співпраці з архітектором-інженером Улегом Винниченком, а пізніше влаштувала перформанс, розстрілявши скульптури під час зйомок фільму «Забуті».

Виставка «FRAMELESS: Where Art Meets Fashion»
Повертаючись до цифрового мистецтва, варто відзначити і виставку «FRAMELESS: Where Art Meets Fashion», яка продовжилася цього сезону Українського тижня моди у співпраці з кураторським агентством Art.Aegis. Художники Dmytro Dokunov, Olay.Ana та Sasha Q надихнулися творчістю дизайнерів DZHUS, FROLOV і YADVIGA NETYKSHA.

Представлені роботи стали результатом міждисциплінарної резиденції, що вивчає проникнення моди в digital-мистецтво. З неї стартував масштабний проєкт, присвячений 25-річчю Ukrainian Fashion Week, у рамках якого у вересні 2022 року планують створити виставку цифрового мистецтва.