Вова Клевер: «Я не вірю в тренди. Мене більше цікавить вічна фотографія»
Вова Клевер став першим українским фотографом, який переміг в британському конкурсі Vogue Talents. Натхненний творчістю Поля Гогена та власним відчуттям свободи, митець представив знімки на цьогорічну тему «Перезавантаження/Оновлення». Тим часом його режисерські роботи оцінив сам Нік Найт — на ресурсі легенди fashion-фотографії SHOWstudio з'явився короткометражний фільм «Витачів», який досліджує концепцію меланхолії через східноєвропейську призму, а також fashion-відео GUDU SS21, навіяне порожніми вулицями і модними показами, що відбувалися без глядачів у розпал пандемії.

Ці важливі події в творчості Вови трапилися днями, та хоча, розповідаючи про проєкт для Vogue Talent, він говорить, що не знає, коли створить щось краще, передчуваю, що кінець цього літа стане вдалим початком його шляху до міжнародного визнання. Час дізнатися більше про фотографа, арт-директора та режисера з Києва.
Про творчість і комерцію в fashion-фотографії
Для мене це ідеальний симбіоз. До будь-якої роботи я підходжу так, ніби це мій власний проєкт. І коли до мене звертається будь-який замовник, я розглядаю цю зйомку як частину портфоліо. Я дуже радий і вдячний тому, що за часів роботи в fashion-індустрії в мене склалася така репутація, що люди приходять в першу чергу за тим, що я роблю, а не за тим, що їм потрібно. Звісно, бувають виключення, наприклад, коли ти знімаєш артистів. Але в ідеалі 50% того, чим займається фотограф, має бути його творчими зйомками, тому що так відбувається найбільший зріст себе як митця. І коли в тебе взагалі немає ніяких обмежень, тоді, мені здається, виходить найкраще. Власне, перемога в конкурсі Vogue Talent тому підтвердження: коли я працював над цим проєктом, я повністю відключився від всього іншого та місяць вивчав тему, яку хотів зробити провідною в цій зйомці.
Так виник проєкт із двох частин, в якому Вова особисто відповідав за всі процеси — від кастингу до підбору образів. «Ця зйомка — це є я», — говорить фотограф. Перша частина світлин натхенна роботами його улюбленого художника Поля Гогена, зокрема картиною «Матамое», назва якої перекладається як «смерть» з таїтянської мови. Цей пейзаж увібрав в себе ідею реінкарнації, що стала співзвучною темі конкурсу британського Vogue — «Reset/Renewal». Друга частина зйомки стала ще більш особистою для Вови, адже вона навіяна одним квітневим ранком, коли він з дівчиною гуляв пустим полем без одягу — не помічаючи холоду, але відчуваючи свободу.
Про співпрацю з українськими брендами
GUDU, KSENIASCHNAIDER, LITKOVSKAYA, ELENA BURENINA, … — Вова Клевер співпрацює з провідними українськими лейблами як фотограф і арт-директор. Наразі fashion-діяч допомагає відкривати нове ім'я в світі моди — талановиту 14-річну дизайнерку Ксюшу Руднєву. Вова обрав назву для її концептуального бренду qollage і продовжує працювати над брендингом та розвитком лейблу.
В першу чергу мені подобаються не імена брендів, а те, що вони дають мені повну свободу. Я можу зробити класну картинку з будь-якими речами. Головне, щоб були розуміння та довіра — така ж, як у клієнта, який приходить до стоматолога: пацієнт же не буде розповідати, як лікувати карієс. Ти маєш дати зрозуміти клієнту, що виконаєш все те, що йому потрібно, але зі своїм баченням.
Про індустрію в Україні
Вова Клевер ділиться своїм досвідом на курсах fashion-фотографії в школі Projector, де не тільки навчає працювати зі світлом і передавати стилістику бренду, але й правильно будувати комунікацію з командою.
Є такий міф, що фотографи знаходяться в творчому польоті і не можуть менеджерити. Так ось, на своєму курсі я вчу студентів вміти налаштовувати будь-які процеси зйомки. Це важливий навик, і, на жаль, в Україні не розвинений інститут продюсерства. Він є, але мало клієнтів можуть дозволити собі це — як через бюджет, так і ментально. Тому потрібно вміти абсолютно все. І це круто. Коли ти амбітний і приїзжаєш за кордон, тобі набагато простіше, якщо ти розумієш будь-які процеси.
Про мінливе та вічне
Я не вірю в тренди. Мене більше цікавить вічна фотографія, яку набагато важче досягнути — ти ніби все глибше і глибше копаєш — і можеш не докопатися.
Фотографія не змінює світ, як медицина, але вона дає інше — відчуття благоговіння, натхнення та краси. І я думаю, що це так само важливо для світу.
RESET / RENEWAL P. II
RESET / RENEWAL P. II
RESET / RENEWAL P. II
RESET / RENEWAL P. II
RESET / RENEWAL P. II
RESET / RENEWAL P. II
RESET / RENEWAL P. II
RESET / RENEWAL P. II
RESET / RENEWAL P. II
Про власну місію
Я великий мрійник в цьому плані. І зрозуміло, хотілося б, щоб фотографія моя ввійшла в історію та залишила певний слід, стала натхненням для інших поколінь фотографів і для українців загалом. Мені вже навіть зараз говорять знайомі, що я створив прецедент, оскільки до цього ще ніхто з українців не вигравав в конкурсі британського Vogue. І це буде надихати наступних молодих українських фотографів. Тому що цей конкурс був до 25 років, і я застрибнув в останній вагон і показав, що немає нічого неможливого.

Мені хочеться бути щасливим від того, що я роблю. Не гнатися за чимось ефімерним, бо якщо звернутися до філософії стоїцизму, — те, що залишається після твоєї смерті, вже не має значення, оскільки ти не можеш цього споглядати. Мені хочеться просто робити те, що я люблю, робити це з задоволенням і не заскучати. Якщо уявити, що я буду займатися фотографією все життя (а воно приблизно так і буде), я не хочу займатися тільки цим. Мене цікавить і кіно, і будь-яка візуальна творчість.
Про кіно
Було дуже круто після свого дня народження отримати листа від Ніка Найта. Він написав, що йому сподобалися мої роботи, і він хоче, щоб вони були опубліковані на SHOWstudio. Це мрія. Це величезний ресурс, який я раджу всім своїм студентам, і найбільше джерело натхнення для мене. Те, що Нік Найт побажав мені успіху в подальшій кар'єрі, було дуже цінно. Іноді нам потрібне підтвердження ззовні, для того щоб зрозуміти, що ми робимо щось класне.

Про кіно, взагалі про рухливу картинку, я, напевно, мріяв з дитинства, тому що спочатку я мріяв просто як глядач: мені подобалося ходити в кіно — лише так ти міг прожити різні життя за допомогою уяви. І зараз це для мене певний стан медитації, коли я приходжу, відключаюся та потрапляю в абсолютно інший світ.

Свою найкращу роботу я зняв про Витачів. І хочу далі працювати в цьому ж ключі і зняти короткометражний фільм. Нещодавно був рекламний проєкт, але для мене, напевно, важливіші особисті. В ідеалі хотілося б потрапити з ними на Каннський кінофестиваль і в подальшому працювати з таким відомим продюсером, як Олександр Роднянський, який є виходцем з України, а зараз працює з Голлівудом і нещодавно підписав величезний контракт з Apple на поставлення контенту для Apple TV+.
Фотографія, кіно, образотворче мистецтво, дизайн — Вова Клевер вважає, що вся творчість співіснує в одному просторі. Тому ми чекатимемо на нові форми та вічні сенси в його роботах.

Єдиний український фестиваль, присвячений fashion-фільмам, відбудеться з 22 червня по 3 вересня

Українські fashion-проєкти об'єдналися в міжнародній колаборації з фотографом із Дубая